Beliefs and attitudes from antioquians towards the spanish spoken in chile

Authors

  • Diana Muñoz-Builes Pontificia Universidad Católica de Chile
  • María Claudia González-Rátiva Universidad de Antioquia
  • María Alejandra Ramírez-Giraldo Universidad de Antioquia
  • Rebeca Rendón-Cadavid Universidad de Antioquia

Abstract

This review has the objective to describe the linguistic perceptions and beliefs towards the Spanish spoken in Chile. The research has a stratified sample of 108 informants from Antioquia’s Metropolitan Area of the Aburrá Valley in Colombia. They are distributed into social factors such as sex, age and educational level following the parameters of the Project for the study of beliefs and attitudes towards Spanish varieties in the XXI century (PRECAVES XXI). Results from the survey’s data show that in Antioquia there is a good identification of the Spanish spoken in Chile, leaded by the young generation and the university students. Futhermore, antioquian people consider that people in Chile have a well-qualified job position, a medium level income, a high school degree, and that their country and culture seem to be interesting, but unfamiliar and slightly distant.

Keywords:

Language attitudes, Varieties of Spanish, Spanish spoken in Chile, PRECAVES XXI

Author Biographies

Diana Muñoz-Builes, Pontificia Universidad Católica de Chile

Para correspondencia, dirigirse a Diana Muñoz-Builes (dmmunoz2@uc.cl)

María Claudia González-Rátiva, Universidad de Antioquia

Para correspondencia, dirigirse a María Claudia González-Rátiva (mclaudia.gonzalez@udea.edu.co)

María Alejandra Ramírez-Giraldo, Universidad de Antioquia

Para correspondencia, dirigirse a María Alejandra Ramírez-Giraldo (maria.ramirez27@udea.edu.co)

Rebeca Rendón-Cadavid, Universidad de Antioquia

Para correspondencia, dirigirse a Rebeca Rendón-Cadavid (rebeca.rendon@udea.edu.co)

References

Albarracín, D., Johnson, B. T., Zanna, M. P., & Kumkale, G. T. 2005. Attitudes: Introduction and scope. In D. Albarracín, B. T. Johnson, y M. P. Zanna (Eds.), The handbook of attitudes. pp. 3–19. Lawrence Erlbaum Associates Publishers. Área Metropolitana. 2022. Plan integral de gestión de la calidad del aire en el Valle de Aburrá 2017-2030-Pigeca. En línea. Unidad de sistemas de información (car.gov.co).

Blas Arroyo, J. L. 2005. Sociolingüística del español desarrollos y perspectivas en el estudio de la lengua española en contexto social. Madrid: Cátedra.

Bernal, J., A. Munévar y C. Barajas. 2014. Actitudes lingüísticas en Colombia. En Chiquito, Ana Beatriz y Quesada Pacheco, Miguel Ángel (eds.), Actitudes lingüísticas de los hispanohablantes hacia el idioma español y sus variantes. Bergen Language and Linguistic Studies (BeLLS), 5. Disponible en http://dx.doi.org/10.15845/bells.v5i0.680.

Cestero, A. M. y F. Paredes. 2015a. Creencias y actitudes hacia las variedades normativas del español actual: primeros resultados del Proyecto PRECAVES XXI. Spanish in Context 12(2): 255-279.

Cestero, A. M. y F. Paredes. 2015b. Creencias y actitudes hacia las variedades del español en el siglo XXI: avance de un proyecto de investigación. En D. da Hora, J. R. Pedrosa, R. M. Lucena (Eds.), ALFAL 50 anos: contribuições para os estudos linguísticos e filológicos. pp. 652-683. João Pessoa: Ideia.

Cestero, A. M. y F. Paredes. 2018. Creencias y actitudes hacia las variedades cultas del español actual: el proyecto PRECAVES XXI. Boletín de Filología 53(2): 11-43.

Cestero, A. M. y F. Paredes (Eds.). 2022. La percepción de la variedad castellana. Creencias y actitudes lingüísticas en el siglo XXI. Alcalá de Henares: Editorial Universidad de Alcalá.

Charaudeau, P. 2012. Problemas teóricos y metodológicos en los estudios de la oralidad aplicados a la cortesía: aspectos lingüísticos, pragmáticos y discursivos. En J. Escamilla Morales y G. Henry Vega (eds.), Miradas multidisciplinares a los fenómenos de cortesía y descortesía en el mundo hispánico. pp. 13-33. Barranquilla: Universidad del Atlántico-Programa EDICE. El tiempo. 25 de abril de 2016. ¿Por qué un ‘youtuber’ en la Feria del Libro? Recuperado de https://www.eltiempo.com/archivo/documento/CMS-16572674

Fajardo Vargas, D. 2019. Comparación de los recursos semánticos y morfológicos empleados por hablantes de Santiago de Cali y Santiago de Chile para calificar a las personas según su conducta. Trabajo de Licenciatura. Universidad del Valle. Biblioteca Digital.

Garret, P. 2010. Attitudes to Language. Cambridge: Cambridge University Press.

González-Rátiva, M. C., D. M. Muñoz-Builes, M. F. Guzmán García y L. M. Correa Lopera. 2018. Creencias y actitudes lingüísticas de los jóvenes universitarios antioqueños hacia las variedades normativas del español. Boletín de Filología, Tomo LIII(2), 209–235. https://boletinfilologia.uchile.cl/index.php/BDF/article/view/51755/54154.

González-Rátiva, M. C., D. M. Muñoz-Builes, E. Sepúlveda y M. A. Ramírez-Giraldo. 2022. Creencias y actitudes de los antioqueños, Colombia, hacia la variedad castellana. En A. M. Cestero Mancera y Florentino Paredes García (eds.), La percepción de la variedad castellana. Creencias y actitudes lingüísticas en el siglo XXI. pp. 365-402. Alcalá de Henares. Editorial Universidad de Alcalá.

Kristiansen, G. 2002. Referencia exofórica y estereotipos lingüísticos: una aproximación sociocognitiva a la variación alofónica libre en el lenguaje natural. Universidad Complutense de Madrid.

Montes Giraldo, J. J. 1982. El español de Colombia: propuesta de clasificacion dialectal. Thesaurus XXXVII(1): 23-92. En línea: http://cvc.cervantes.es/lengua/thesaurus/pdf/37/TH_37_001_023_0.pdf

Naranjo Villegas, A. 1965. Chilenismos de uso corriente. Thesaurus XX (3). En línea Chilenismos de uso corriente | Naranjo Villegas | Thesaurus (caroycuervo.gov.co)

Preston, D. 2002. Language with an Attitude. En J.K. Chambers, Peter Trudgill y Natallie Schilling-Estes (eds.), The Handbook of Language Variation and Change. pp. 40-66. Malden. Blackwell.

Producciones Aplaplac SpA. 2022. 31 minutos | El noticiero más veraz de la televisión (31minutosoficial.cl).

Santana, J. y A. Manjón. 2021. Percepción del andaluz: creencias y actitudes de jóvenes hispanohablantes

y estudiantes de ELE (Sección monográfica). Philologia Hispalensis 35(1): 13-324.