BLINDED “PRESENCE”: VISUALITY AND EXHAUSTION IN LATIN AMERICAN MURALISM

Authors

  • Clara Parra Universidad de Concepción

Abstract

By means of the seven fragments of this text, a critical reading is carried out of the account present in the Presencia de América Latina (1965) mural displayed in Universidad de Concepción’s Casa del Arte. This proposal develops from the importance that the visual turn has acquired nowadays in the discussion about criticism and literary theory (Rodríguez Freire), to focus the discussion on the extractive Latin Americanism which is observed in the mural representation related to its visions of the body (of work and gender), official (ized) history, (excavated) geography and extractive economy, among others. In brief, this text aims to show the exhaustion of the epic Latin Americanism and its analogue in the developmental visual regime (Castillo).

Keywords:

Muralism, Latin Americanism, Visual Turn, Central-eyed, Visual Regime

References

Alonso, María Nieves. “La luz vino a pesar de los puñales”. Presencia de América Latina. Mural de la Casa del Arte. Concepción: Universidad de Concepción, 2009.

Arendt, Hannah. “Labor, trabajo, acción”. La pluralidad del mundo. Antología. Ed. e introd. Andrea Jaume. Madrid: Taurus, 2019. 161-180

Brea, José luis. Las tres eras de la imagen: imagen-materia, fil, e-image. Madrid: Akal, 2016.

Berger, John. Modos de ver. Barcelona: Gustavo Gili, 2019.

Castillo, AleJandra. Ars disyecta. Figuras para una corpo-política. Santiago: Palinodia, 2016.

_. Adicta imagen. Adrogué: Ediciones La Cebra, 2020.

Centro de Estudios de la Naturaleza Extractiva. www.cenexxx.cl.

Gómez-Moya, Cristián y Miguel Valderrama. Hegemonía y visualidad. Santiago: Palinodia, 2019.

González Camarena, Jorge. Presencia de América Latina. Casa del Arte José Clemente Orozco, Universidad de Concepción, 1965.

GruzinsKy, Sergio. La guerra de las imágenes. De Cristóbal Colón a “Blade Runner” (14922019). México: F. C. E/Historia, 2013.

Jay, Martin. Ojos abatidos. La denigración de la visión en el pensamiento francés del siglo XX. Madrid: Akal, 2007.

_. Campos de fuerza. Entre la historia intelectual y la crítica cultural. Buenos Aires: Paidós, 2003.

Lillo, Baldomero. “Sub Terra”. Obras completas. Santiago: Ediciones Universidad Alberto Hurtado, 2008. 87-237.

Mitchell, W. J. T. Teoría de la imagen. Madrid: Akal, 2009.

Neruda, Pablo. “Canción de gesta”. Poesía completa. Tomo IV (1959-1968). Santiago: Editorial Seix Barral, 2020.

Ramos, Julio. “Bodegón californiano y políticas de la lengua (a partir de Diego Rivera)”. Latinoamericanismo a contrapelo. Ensayos de Julio Ramos. Ed. Raúl Rodríguez Freire.

Popayán: Editorial Universidad del Cauca, 2015. 131-146.

Reyes, Alfonso. “Visión de Anáhuac”. Obras completas. Tomo II. México: FCE, 1995.

Rivera Cusicanqui, Silvia. Sociología de la imagen: ensayos. Buenos Aires: Tinta Limón, 2015.

Rodríguez, Simón. Escritos de Simón Rodríguez. Comp. y estudio bibliográfico Pedro Grases, prólogo Arturo Uslar Pietri. Caracas: Imprenta nacional, 1954-1958, 238- 272.

Rodríguez Freire, Raúl. “El giro visual de la teoría (a modo de presentación)”. Cuadernos de Teoría y Crítica. 2 (2016).

_. “Traducir (el pensamiento de) la imagen. Nota a la edición en español”. Pensar la imagen. Ed. Emanuel Alloa. Santiago: Metales Pesados, 2020.

_. “El giro visual de la teoría. Algunas digresiones”. La forma como ensayo. Crítica, ficción, teoría. Adrogué: La Cebra, 2020.

Traba, Marta. “Los héroes están fatigados”. Mirar en América. Caracas: Biblioteca Ayacucho, 2005.

Zamorano Pérez, Pedro Emilio. “Gestación al muralismo en Chile: una aproximación a su discurso estético y simbólico”. Presencia de América Latina. Mural de la Casa del Arte. Concepción: Universidad de Concepción, 2008. 7-34.