Notions of morality in the cinematographic representations of families. An analysis of the films directed by “palito” Ortega in the context of the latest Argentinian civil-military dictatorship

Authors

Download

Abstract

In this article I will analyze the representations of families in the films directed by “Palito” Ortega during the latest Argentinian dictatorship, with the aim of identifying the notions of morality expressed in them and their connection to the ideology promoted by the government. In a context where the Armed Forces needed to legitimate its actions against “subversion”, the films that reached the screen were mostly comedies that exalted Christian, patriotic and familiar values. Therefore, by analyzing the place that these ideas occupy in the familiar representations of films directed by a popular figure as “Palito” we will be able to understand the way in which messages about morality and order were circulating in Argentinian society; messages that could help to strengthen the symbolic (re)configurations proposed by the government.

Keywords:

Argentina , Dictatorship , Cinema , Palito Ortega , Family

Author Biography

Julieta Seghezzo Goglino, Universidad de Buenos Aires

Becaria Doctoral UBACyT en el Instituto de Investigaciones Gino Germani, Universidad de Buenos Aires. Buenos Aires, Argentina. Especialista en Gestión de Políticas para la Infancia y Adolescencia por la Universidad Nacional de Tres de Febrero. Licenciada en Sociología por la Universidad de Buenos Aires. Correo electrónico: julieta.sego@hotmail.com. Declaración de autoría: Conceptualización, Investigación, Redacción – borrador original, revisión y edición.

References

Bibliografía

Amieva, Mariana; Gabriela Arreseygor y Raúl Finkel, “Cine argentino y dictadura”, en Sandra Raggio y Samanta Salvatori (coords.), La última dictadura militar en Argentina: Entre el pasado y el presente. Propuestas para trabajar en el aula, Rosario, Homo Sapiens, 2009.

Avellaneda, Andrés, Censura, autoritarismo y cultura: Argentina 1960-1983, tomo 1, Buenos Aires, CEAL, 1986.

Beceyro, Raúl, Cine y política: Ensayos sobre cine argentino, Santa Fe, Centro de Publicaciones - Universidad Nacional del Litoral, 1997.

Canelo, Paula, “El sentido común sobre la dictadura militar Argentina y los desafíos de las ciencias sociales”, en Germán Pérez, Oscar Aelo y Gustavo Salerno (eds.), Todo aquel fulgor. La política argentina después del neoliberalismo, Buenos Aires, Nueva Trilce, 2011, pp. 183-194.

CONADEP, Nunca más: informe sobre la Comisión Nacional sobre la Desaparición de Personas, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Eudeba, 1984.

De los Santos Rojas, María Paula, “La censura cultural durante la dictadura militar argentina: 1976-1983”, Philologica Urcitana. Revista Semestral de Iniciación a la Investigación en Filología, vol. 12, La Cañada, 2015, pp. 51-78.

Duhalde, Eduardo Luis, El estado terrorista argentino, Buenos Aires, Argos Vergara, 1983.

Ekerman, Maximiliano, “Capítulo 3: La rápida adecuación del cine nacional”, en Maximiliano Ekerman, “‘Luz, cámara y control’: la industria cinematográfica argentina durante la dictadura militar de 1976-1983”, tesis de maestría, Los Polvorines, Universidad Nacional de General Sarmiento, 2014, pp. 48-68.

Ekerman, Maximiliano, “Censura, propaganda y adecuación: las estrategias cinematográficas de la dictadura argentina (1976-1981)”, en Laura Schenquer (comp.), Terror y consenso: políticas culturales y comunicacionales de la última dictadura, La Plata, EDULP, 2022, pp. 110-146.

Filc, Judith, Entre el parentesco y la política. Familia y dictadura, 1976-1983, Buenos Aires, Editorial Biblos, 1997.

Gilbert, Abel y Pablo Alabarces, Un muchacho como aquel: una historia política cantada por el Rey, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Gourmet Musical, 2021.

Instituto Espacio para la Memoria, Memoria y dictadura: un espacio para la reflexión desde los Derechos Humanos, Buenos Aires, 2011.

Jozami, Alejandro, “Mirada crítica al cine argentino durante el ‘Proceso de Reorganización Nacional’”, Revista Trazos universitarios, vol. 5, n.° 1, Santiago del Estero, 2015, s/p.

Manrupe, Raúl y María Alejandra Portela, Un diccionario de films argentinos, Buenos Aires, Corregidor, 2005.

Ministerio de Cultura y Educación, Calendario Escolar Único, 1976, en http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL003850.pdf, consultado el 29-07-2024.

Ministerio de Cultura y Educación, Calendario Escolar Único, 1977, en http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL003869.pdf, consultado el 29-07-2024.

Ministerio de Cultura y Educación, Calendario Escolar Único, 1978, en http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL003849.pdf, consultado el 29-07-2024.

Ministerio de Cultura y Educación, Calendario Escolar Único, 1979, en http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL003852.pdf, consultado el 29-07-2024.

Ministerio de Cultura y Educación, Calendario Escolar Único, 1980, en http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL001171.pdf, consultado el 29-07-2024.

Ortega, Raúl (Director), ¡Qué linda es mi familia! [Película], Productora Chango S.C.O, 1980, en https://www.youtube.com/watch?v=93Z4PDPVojc, consultado el 29-07-2024.

Ortega, Raúl (Director), Amigos para la aventura [Película], Argentina Sono Films y Chango Producciones, 1978, en https://www.youtube.com/watch?v=sxoCgkKDiG0, consultado el 29-07-2024.

Ortega, Raúl (Director), Brigada en acción [Película], Productora Chango S.C.A., 1977, en https://www.youtube.com/watch?v=znRgdvSQA4k&t=1557s, consultado el 29-07-2024.

Ortega, Raúl (Director), Dos locos en el aire [Película], Argentina Sono Films, 1976, en https://www.youtube.com/watch?v=8kqLRcu1XfI, consultado el 29-07-2024.

Ortega, Raúl (Director), El tío disparate [Película], Chango Producciones, 1978, en https://www.youtube.com/watch?v=5Qj2V6o1_1g&t=205s, consultado el 29-07-2024.

Ortega, Raúl (Director), Las locuras del profesor [Película], Productora Chango S.A., 1979, en https://www.youtube.com/watch?v=tHQbshNatMg, consultado el 29-07-2024.

Ortega, Raúl (Director), Vivir con alegría [Película], Productora Chango, 1979, en

https://www.youtube.com/watch?v=UzYq4S9Q7h0, consultado el 29-07-2024.

Piñero, María Teresa, “Familia y disciplinamiento social”, en VIII Jornadas de Sociología de la UNLP, La Plata, Departamento de Sociología de la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, 2014, pp. 1-12.

Ramírez Llorens, Fernando, “Capítulo 2. La justificación ideológica de la censura” en Fernando Ramírez Llorens, Noches de sano esparcimiento. Estado, católicos y empresarios en la censura al cine en Argentina 1955-1973, Buenos Aires, Libraria, 2016.

Spinsanti, Romina, “Miguel Paulino Tato: el crítico censor”, Imagofagia. Revista de la Asociación Argentina de Estudios de Cine y Audiovisual, n.° 5, Buenos Aires, 2012, s/p.

Torrado, Susana, Historia de la familia en la Argentina moderna (1870-2000), Buenos Aires, Ediciones de la Flor, 2003.

Valdez, María, “El cine triunfalista del Proceso. La ideología militar pretende ‘salvaguardar’ la moral de la sociedad”, en Claudio España (dir.), Cine argentino: modernidad y vanguardias 1957/1983. Vol.2, Buenos Aires, Fondo Nacional de las Artes, 2007, pp. 790-797.

Varela, Mirta, “Los medios de comunicación durante la dictadura: entre la banalidad y la censura”, Camouflage Comics. Censorship, Comics, Culture and the Arts, s/c, 2005, pp. 1-9.

Visconti, Marcela, “Lo pensable de una época: Sobre La historia oficial de Luis Puenzo”, Aletheia, vol. 4, n.° 8, La Plata, 2014, pp. 1-13.

Wainerman, Catalina, y Rosa Geldstein, “Viviendo en familia: ayer y hoy”, en Catalina Wainerman (comp), Vivir en familia, Buenos Aires, Unicef-Losada, 1994, pp. 202-252.

Zumbo, Marcelo, Dios, patria y familia: el cine de Palito Ortega en la dictadura, tesis de grado, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Carrera de Ciencias de la Comunicación, Universidad de Buenos Aires, 2018.